Gymbälte

Gymbälte

Du som känner att du vill ha bättre stabilitet för ryggen ska överväga att skaffa ett gymbälte. Vid tunga luft där ryggen är iblandad till stor del, som vid marklyft. Det är främst vid ländryggen som gymbältet ger ett bra stöd då trycket blir väldigt stort och dina muskler där har svårt att hålla ryggraden rak.

Funderar du på att börja träna med ett bälte på gymmet? Fundera inte längre utan klipp till på ett riktigt bra läderbälte som kommer ge dig en mer skadefri träning.

Olika bälten

Att välja rätt bälte för dig gör du genom att prova dig fram. Kanske någon på gymmet har ett gymbälte du kan testa när det är dags för någon passande styrkeövning? Gillar du det så är det bara att leta efter ett liknande bälte. Utbudet hos de svenska återförsäljarna är relativt begränsat så har han eller hon skaffat det i Sverige så är det stor chans att du kan hitta ett likadant på nätet.

De flesta, och bästa, gymbältena har spännen som du fäster för ett varaktigt tryck strax över midjan. Om du skulle välja en annan modell, till exempel ett sådant du spänner med hjälp av kardborreband, är risken att det inte ger fullt så stabilt tryck. Åsikterna vad som är det bästa går som med så mycket annat isär när det kommer till val av gymbälte, testa dig fram som sagt.

Lifting belt 6 inch

gymbälte bb 1

Äkta läder och ett underbart stöd kombinerat med ett mjukt mockafoder. Ett finfint val av gymbälte helt enkelt!

Köp bältet här >

Dcore träningsbälte

gymbälte dc

Ett väldigt slitstarkt funktionsmaterial för dig som gillar lite mjukare bälten under träningen.

Köp bältet här >

Strength

gymbälte s

Ursnyggt bälte som finns i 5 olika storlekar. Ger som de andra ett riktigt bra stöd för ryggen.

Köp bältet här >

Bli inte övermodig

När du börjar att dra nytta av alla de fördelar som ett bra gymbälte ger dig är det en sak du ska komma ihåg, bli inte övermodig! Visst är risken att skada ryggen betydligt mindre men skaderisken finns tyvärr fortfarande. Om du klarar 100 kilo i marklyft ska du inte hoppa upp på 130 kilo bara för att du kan. Det finns risk att tekniken vid ett så stor ökning inte hänger med. Kontentan av det är att du eventuellt löper större risk att skada dig, även fast du har gymbälte.

Använder du bältet rätt så kommer ditt ”säkerhetsbälte” att ge betydande fördelar medans ditt övertag lätt kan förvandlas till något negativt, om du gör fel. Skynda sakta så att du känner att du utför övningen korrekt.

  • Gymbätet gör att du får en stabila rygg vid tunga lyft.
  • Skynda långsamt och låt bli att få en övertro att bältet gör dig till stålmannen över ett par dagar.
  • Om du har bestämt dig att skaffa ett gymbälte så se till att du väljer ett av god kvalité.

Hoppas sidan har lärt dig vad du vill veta om gymbälten och att det här hjälpmedlet kommer göra att du kan ta din träning framåt.

Har du något snyggt linne att träna i? Kolla in sidan om träningslinnen >